dissabte, 24 de novembre del 2012

L'ART, COM TESTIMONI ARTISTIC.



JOSEP GUINOVART I BERTRAN.

Barcelona 1927-2007.
Pintor, dibuixant, gravador, artista plàstic, crític d'Art, escriptor, mestre.
Les seves obres estan presents en museus nacionals i internacionals.
L'any 1983, se l'hi concedeix la Creu de Sant Jordi.
L'any 1994, inauguració de l'Espai Guinovart, en Agramunt

Les obres d'Art, ens parlen dels artistes, i quan els artistes parlen.  Escoltem;

  "El concepte de muntatge-instal·lació, és una manera d'ultrapassar la pintura, de dur a terme la ruptura de la frontalitat del quadre, de respondre a la necessitat de sortir del marc, de trencar els límits. Aquest és el punt de partida de l'intent que l'espectador -i el mateix pintor- puguin circular per dins el quadre."

   Fragment de l'entrevista amb el periodista Ramon Balasch. per el diari Avui, en data 30 de juliol de 1995.

    Vivències entre la matèria i el sentiment.   "Vaig anant descobrint les fonts, l'origen de certes estructures del meu llenguatge; obsessions, materials, com la terra, la llum, el color."
  
   Títol i fragment del manifest de Joan Guinovart, amb motiu de l'inauguració de l'Espai Guinovart.

     Son moltes les obres d'Art, que perduren al llarg de l'Història, altres la seva existència és efímera, degut a la pròpia condició representativa.
    També, aquestes són dignes de recordança.                                                                                                                                                                                                                    
                 
   Instal·lació en l'interior de l'església de  Sant Joan de  Vilafranca del Penedes. 
 Ens presenta, una gran quantitat  de  petites   escultures- personatges, de terra. 

Instal·lació església de Sant Joan de Vilafranca.

  "Tots som terra, i a la terra, hem de 
   tornar."

  Totes són semblants, i totes diferents, 
  com  la mateixa Humanitat.
  Símbol d'una gran comunitat, que 
  conserva el seu propi individualisme, 
  amb una unitat coherent  i a la vegada 
  dispersa.

   Uns estan més junts, propers, i 
   compromesos, altres més separats 
   distants, i indiferents.  

     Un  estret   i dificultós  camí  amb 
  giragonses, com  la  vida  humana,  ens   
  guia cap a un ampli espai - al Cel - amb
  forma de cor,  Amor Diví.





Absis de l'església gòtica del s.XIV.  de Sant Joan de Vilafranca del Penedes.
Va ser construïda damunt de les restes d'una petita església  romànica del s.XII. 

     A la part de l'Altar, un gran llenç, -recordatori del Sant Sudari,- amb dibuixos, símbols de clara referència, a  la creació  del  món,  destacant  cinc  conjunts  representatius  dels  cinc continents,  unes  línies  marcant  el  camí  a  seguir,  per aconseguir  l'unió  de  l'Humanitat .
       La seva instal·lació, està per la part superior, enlairada, però tocant a terra, com una Creu
       Per el seu damunt, un cobertor estès, símbol de la Protecció Divina
    
      La Creació ; el Pare. 
      La Creu, el Fill. 
      La protecció Divina; l'Esperit Sant.  
      El conjunt.  La Santíssima Trinitat.

    La quantitat de filaments abillats, que pengen del sostre, són representatius, dels ajuts i dons que ens cauen del Cel.

  Al llarg de la seva amplia  trajectòria artística, Guinovart, va demostrar sempre, una total llibertat per fer allò que volia fer, sense preocupació, per si és pot entendre, o no, com a Art.






  

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada