divendres, 30 de novembre del 2012

L'ART COM TESTIMONI HISTÒRIC

JOSEP MARIA SERT.

Barcelona 1874. Barcelona 1945.

Famós pintor i gran muralista, les seves monumentals obres, la majoria en espais públics, poden ser, i són, contemplades i admirades. Tot, i així crec interessant, comentar unes obres que per el seu caràcter privat, i personal, no estan exposades a la vista pública.

Tots els pobles tenen les seves tradicions, i seran els seus artistes, qui ens deixaran  el seu testimoni gràfic.


Els Castellers de Valls. 2,10 x 2,20 m. 1927.

Sert, gran amic de Francesc Cambó, li regalà, cinc  pintures, que emmarcades entre prestatges de llibres, estaven  destinades a decorar  la  biblioteca, del pis del polític, en la  Via Laietana.

Són en aquestes obres més personals i íntimes, on se reflecteix els sentiments dels amics, envers als costums i tradicions del seu país.

La pintura mural, va destinada a ser contemplada en espais amplis, i l'intenció a de ser didàctica, emprava símbols, que molt sovint, són de difícil enteniment, el públic quedà impressionat per el color o per l'arabesc de la composició, i per el seu simbolisme.


L'Inocentada.  1,20 x 2,20 m.    Els Tres Tombs.1,20 x 2,20 m.

   Els Castellers de Valls.   La  Inocentada, 
   Els Tres Tombs.      La Sardana.

   Fan referència als mites i tradicions de        
   Catalunya.

   Pintures,  sobre  fusta,  de  color  ocre, 
 sobre fons d'argent,  uns  invisibles  fils
 enretiren   unes  sumptuoses  cortines,  
 estampades de color púrpura, que donen
 unitat al conjunt,  com d'una representació  
 teatral.

 És destacable el tractament de les figures
 en moviment,  presenten  un  escorç
 molt  efectista,  s'agrupen  configurant
 esquemes compositius deliberadament 
 calculats,  mitjançant  uns  maniquís, als
 quals vestia, situava, manipulava, i en reunir-los, els fotografiava, abans de passar a la forma definitiva, dotant-los un caràcter escènic, seguint l'exemple dels pintors venecians.

   
La Sardana. 2,10 x 2,20 m. 1.927.


   Són  pintures  molt  detallistes,  cuida 
   molt  els relleus, els volums estan molt 
    definits, pertanyen a   l'etapa,  més  
    brillant  i  madura  de    la  seva carrera,   
   els fons  són una  clara referència a la 
   geografia catalana,   l'ambient  festiu.

    A  partir d'ara  els fons   de les seves 
    obres, seran més neutres.


   Iconagràficament ,  poden   semblar
   unes  postals  trucades i manipulades,
   son  la   voluntat   de  representar   els
   seus records, 




Tot aquest conjunt, està presidit per un  gran panel titulat  Montserrat.


Montserrat.  2,80 x 2,20 m.
Una gran processó amb pali, i creus, transita per sota de les rocoses muntanyes, envoltades per núvols, cobrint el cel.  És la Catalunya popular, que sobreviu en la cultura del País.


1 comentari: