Barcelona 1874. Barcelona 1945.
Famós pintor i gran muralista, les seves monumentals obres, la majoria en espais públics, poden ser, i són, contemplades i admirades. Tot, i així crec interessant, comentar unes obres que per el seu caràcter privat, i personal, no estan exposades a la vista pública.
Tots els pobles tenen les seves tradicions, i seran els seus artistes, qui ens deixaran el seu testimoni gràfic.
![]() |
Els Castellers de Valls. 2,10 x 2,20 m. 1927. |
Sert, gran amic de Francesc Cambó, li regalà, cinc pintures, que emmarcades entre prestatges de llibres, estaven destinades a decorar la biblioteca, del pis del polític, en la Via Laietana.
Són en aquestes obres més personals i íntimes, on se reflecteix els sentiments dels amics, envers als costums i tradicions del seu país.
La pintura mural, va destinada a ser contemplada en espais amplis, i l'intenció a de ser didàctica, emprava símbols, que molt sovint, són de difícil enteniment, el públic quedà impressionat per el color o per l'arabesc de la composició, i per el seu simbolisme.
Els Castellers de Valls. La Inocentada,
Els Tres Tombs. La Sardana.
Fan referència als mites i tradicions de
Catalunya.
Pintures, sobre fusta, de color ocre,
sobre fons d'argent, uns invisibles fils
La pintura mural, va destinada a ser contemplada en espais amplis, i l'intenció a de ser didàctica, emprava símbols, que molt sovint, són de difícil enteniment, el públic quedà impressionat per el color o per l'arabesc de la composició, i per el seu simbolisme.
![]() |
L'Inocentada. 1,20 x 2,20 m. Els Tres Tombs.1,20 x 2,20 m. |
Els Castellers de Valls. La Inocentada,
Els Tres Tombs. La Sardana.
Fan referència als mites i tradicions de
Catalunya.
Pintures, sobre fusta, de color ocre,
sobre fons d'argent, uns invisibles fils
enretiren unes sumptuoses cortines,
estampades de color púrpura, que donen
unitat al conjunt, com d'una representació
teatral.
És destacable el tractament de les figures
en moviment, presenten un escorç
molt efectista, s'agrupen configurant
esquemes compositius deliberadament
calculats, mitjançant uns maniquís, als
quals vestia, situava, manipulava, i en reunir-los, els fotografiava, abans de passar a la forma definitiva, dotant-los un caràcter escènic, seguint l'exemple dels pintors venecians.
|
La Sardana. 2,10 x 2,20 m. 1.927. |
Són pintures molt detallistes, cuida
molt els relleus, els volums estan molt
definits, pertanyen a l'etapa, més
brillant i madura de la seva carrera,
els fons són una clara referència a la
geografia catalana, l'ambient festiu.
A partir d'ara els fons de les seves
obres, seran més neutres.
Iconagràficament , poden semblar
unes postals trucades i manipulades,
son la voluntat de representar els
seus records,
unes postals trucades i manipulades,
son la voluntat de representar els
seus records,
Tot aquest conjunt, està presidit per un gran panel titulat Montserrat.
![]() |
Montserrat. 2,80 x 2,20 m. |
Una meravella d'imatges. Et felicito per la tria.
ResponElimina